Kata-kata mutiara

Sesiapa yang Allah keluarkan dari kegelapan kepada cahaya, akan mendapati betapa terangnya kebenaran tersebut. Kerana cahaya tersebut akan menyingkap untuknya hakikat kebenaran, sehingga ia dapat mengetahui bahawa yang hak itulah yang hak dan yang bathil itulah yang bathil.
Asy-Syaikh ‘Abdullah al-‘Ubailan (Ulama Hadis ‘Arab Saudi).

Artikel di dalam blog ini sebahagiannya adalah diambil dari blog-blog lain yang menjadi pilihan saya sebagai koleksi untuk dimuatkan dalam blog ini dan sebagai perkongsian untuk semua. Manakala jika tidak dinyatakan sumber adalah artikel dari saya sendiri. Semoga mendapat manafaat.

Pages

Sunday, November 21, 2010

Dairi Hidupku

Assalamualaikum Warahmatullahi wabarakatuh...

Cuti sekolah baru sahaja bermula. Alhamdulillah segala perancangan sepanjang tahun 2010 sebagai seorang guru telah pun selesai dan kini sedang dalam percutian panjang sementara menunggu tahun 2011 untuk sesi persekolahan baru.

Cuti memang best dapat balik kampung, tetapi apabila sudah sampai di kampung saya terfikir apa yang boleh dibuat dalam tempoh cuti yang cukup lama ini. Azam cuti hujung tahun ini agar dapat dipenuhi dengan baik dari tahun lepas.

Setakat hari ini cuma satu perkara sahaja yang tentu dapat memenuhi masa lapang cuti ini, saya akan menghadiri Kursus Induksi yang akan diadakan di Sibu, Sarawak pada 8-10 Disember 2010. Bermakna, saya perlu terbang semula ke Sarawak setelah kembali ke kampung halaman saya di Tumpat, Kelantan.

Dalam 2 bulan terakhir tahun ini, memang banyak duit habis guna untuk beli tiket flight. Pertama untuk balik cuti akhir tahun bersama isteri dan anak saya (6 bulan) beserta dengan tiket kembali untuk sesi persekolahan baru 2011, dan keduanya tiket seorang untuk kursus induksi. Itu belum termasuk tiket masa isteri bersalin. Saya anggap semua itu adalah salah satu pengorbanan yang patut ditempuhi dalam memenuhi tanggungjawab sebagai seorang guru yang berkhidmat di Sarawak

Perkara lain yang akan saya buat senasa cuti adalah menulis dalam blog ini. Sebelum ini, keadaan tugas harian sama ada di sekolah dengan tugas hakiki sebagai seorang guru atau tugas di rumah sebagai ketua keluarga menyebabkan tiada masa untuk menghasilkan sendiri artikel walaupun dalam pemikiran saya selalu sangat memikirkan untuk menghasilkan sesuatu sebagai suatu perkongsian kepada semua. Insya Allah, akan saya usahakan.

Teringat kepada pesanan Allahyarham ayahanda tercinta sebelum dia meninggal dunia 2 tahun lepas, "Tiada perkara kebaikan yang paling utama iaitu dengan melakukan amal jariah dengan menyampaikan ilmu pengetahuan kepada semua". Ayahanda sepanjang hidupnya telah mengabadikan dirinya sebagai seorang penjual kitab dan pada masa yang sama juga adalah seorang guru ta'mir serta ahli usrah tetap ABIM kawasan Tumpat.

Sedari kecil saya dapat melihat rutin hidupnya adalah dalam bidang ilmu pengetahuan agama islam dengan membaca, menyampai serta menghidupkan suasana ilmu dengan sesiapa sahaja walaupun ayahanda sebenarnya adalah belajar dalam bidang ekonomi tetapi hati dan hidupnya adalah untuk ilmu agama. Beliau telah melakukan suatu perkara yang tidak seorang pun dari kalangan anakandanya dapat lakukan untuk sampai ke tahap apa yang telah dilakukannya.

Mungkin keberkatan amal yang beliau lakukan telah melahirkan 7 beradik yang berjaya memasuki universiti yang 3 darinya telah keluar sebagai guru dan membawa 4 lagi guru sebagai menantu sebagai meneruskan kesinambungan beliau dalam tugas menyampaikan ilmu pengetahuan. Allah telah memakbulkan niat ayahanda, beliau telah berjaya menghasilkan zuriat yang akan meneruskan apa yang telah dilakukannya dulu sebagai amal jariah yang tidak akan putus-putus diterimanya walaupun ayahanda sudah tiada lagi di dunia ini, Insya Allah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...