Kata-kata mutiara

Sesiapa yang Allah keluarkan dari kegelapan kepada cahaya, akan mendapati betapa terangnya kebenaran tersebut. Kerana cahaya tersebut akan menyingkap untuknya hakikat kebenaran, sehingga ia dapat mengetahui bahawa yang hak itulah yang hak dan yang bathil itulah yang bathil.
Asy-Syaikh ‘Abdullah al-‘Ubailan (Ulama Hadis ‘Arab Saudi).

Artikel di dalam blog ini sebahagiannya adalah diambil dari blog-blog lain yang menjadi pilihan saya sebagai koleksi untuk dimuatkan dalam blog ini dan sebagai perkongsian untuk semua. Manakala jika tidak dinyatakan sumber adalah artikel dari saya sendiri. Semoga mendapat manafaat.

Pages

Thursday, April 22, 2010

Sekadar luahan

Assalamualaikum…

Apabila membaca kembali setiap paparan yang saya postkan dalam blog ini, saya terfikir saya ni sebenarnya bukanlah orang sastera yang dapat menyajikan bahasa-bahasa yang indah-indah untuk menarik minat pembaca, saya tak dapat nak memberikan bahasa berbunga untuk menerangkan sesuatu, juga tidak pandai menggunakan bahasa kiasan yang menggunakan ‘bahasa dalam’ yang menepati maksud sesuatu perkara yang dapat memberi kesan kepada pembaca. Saya juga tidak tahu adakah bahasa yang saya gunakan terlalu straight forward yang boleh memberikan maksud yang ingin disampaikan atau mungkin juga boleh menyinggung hati sesiapa.

Saya sebenarnya adalah dari jurusan sains, yang biasanya belajar dalam bidang yang lebih menjurus kepada berfikir secara fakta, analitis, kritis, kreatif atau lebih tepat lagi sekular. Apatah lagi apabila berbicara dalam bidang keagamaan, terlalu jauh bezanya bagai langit dan bumi. Juga terasa segan juga dengan mereka yang terkedepan dari segi iman, ilmu dan amal.

Tapi di atas dasar ingin turut serta dalam penyebaran dan perkongsian ilmu, saya memberanikan diri untuk memberi sekadar apa yang termampu. Artikel yang saya postkan adalah dari pelbagai sumber rujukan dan ada juga yang berdasarkan sudut pemikiran dan idea saya sendiri, paparan dalam blog ini adalah mengikut citarasa saya sendiri seadanya yang bertujuan untuk mencetuskan rasa kesedaran kita untuk kembali kepada fitrah diri dalam menginsafi diri kita, siapa kita, dari mana asal kita apa tanggungjawab yang telah diberikan Allah kepada kita dan kemana kita akan berakhir.

Dengan kesedaran itu dapatlah kita mengatur jejak langkah kita dalam mencari kebenaran mutlak berlandaskan petunjuk sebenar dari Allah disamping memperbetulkan amalan kita dalam kehidupan ini agar seiring dengan peraturan-peraturan dan kehendak ilahi, dengan itu kita akan sentiasa berada di landasan yang benar. Semoga kita dapat menempuhi kehidupan ini dengan lebih tenang tanpa ragu-ragu dan tidak termasuk dalam kategori golongan orang-orang yang kerugian.

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian; Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-‘Asr)


Wassalam…

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...