Kata-kata mutiara

Sesiapa yang Allah keluarkan dari kegelapan kepada cahaya, akan mendapati betapa terangnya kebenaran tersebut. Kerana cahaya tersebut akan menyingkap untuknya hakikat kebenaran, sehingga ia dapat mengetahui bahawa yang hak itulah yang hak dan yang bathil itulah yang bathil.
Asy-Syaikh ‘Abdullah al-‘Ubailan (Ulama Hadis ‘Arab Saudi).

Artikel di dalam blog ini sebahagiannya adalah diambil dari blog-blog lain yang menjadi pilihan saya sebagai koleksi untuk dimuatkan dalam blog ini dan sebagai perkongsian untuk semua. Manakala jika tidak dinyatakan sumber adalah artikel dari saya sendiri. Semoga mendapat manafaat.

Pages

Saturday, April 17, 2010

Al-Quran Petunjuk Sepanjang Zaman...

Terjemahan Surah Al-Baqarah Ayat 1-5,

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

[1] Alif, Laam, Miim.

[2] Kitab Al-Quran ini, tidak ada sebarang syak padanya (tentang datangnya dari Allah dan tentang sempurnanya); ia pula menjadi petunjuk bagi orang-orang yang (hendak) bertakwa;
[3] Iaitu orang-orang yang beriman kepada perkara-perkara yang ghaib dan mendirikan (mengerjakan) sembahyang serta membelanjakan (mendermakan) sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada mereka.
[4] Dan juga orang-orang yang beriman kepada Kitab "Al-Quran" yang diturunkan kepadamu (Wahai Muhammad) dan Kitab-kitab yang diturunkan dahulu daripadamu, serta mereka yakin akan (adanya) hari akhirat (dengan sepenuhnya).
[5] Mereka itulah yang tetap mendapat petunjuk dari Tuhan mereka dan merekalah orang-orang yang berjaya.


Sekadar tazkirah :

1. Al-Quran mukjizat terbesar yang diturunkan tuhan untuk manusia.
2. Salah satu rukun iman ialah setiap orang islam wajib percaya kepada kitab-kitab yang diturunkan kepada nabi-nabi iaitu Taurat kepada Nabi Musa a.s, Injil kepada Nabi Isa a.s, Zabur kepada Nabi Daud dan Al-Quran kepada Nabi Muhammad SAW.
3. Penurunan kitab atau wahyu menunjukkan sifat Rahman (Pemurah) dan Rahim (Pengasihani) kepada manusia.
4. Tujuan Allah menurunkan kitab-kitab melalui nabi dan rasul-Nya adalah sebagai petunjuk kepada manusia dalam menjalani kehidupan didunia ini serta memberitahu tentang hari kebangkitan selepas mati.
5. Wahyu diturunkan untuk memberi khabar gembira dan peringatan kepada manusia.
6. Khabar gembira bagi orang yang percaya dengan apa yang diturunkan oleh Allah iaitu orang-orang yang beriman dan beramal soleh yang meraka akan mendapat balasan syurga.
7. Peringatan kepada orang yang ingkar, tidak mahu percaya (kafir) dengan apa yang diturunkan oleh Allah serta orang yang melakukan kerosakan di muka bumi yang mereka akan mendapat azab neraka.
8. Turunnya kitab-kitab menjelaskan kembali tugas serta tanggungjawab yang patut ditunaikan oleh manusia sebagai khalifah di bumi.
9. Manusia telah diberi tanggungjawab oleh Allah sebagai pencipta dan manusia tidak dapat memilih untuk mengelak dari menerima tanggungjawab tersebut.
10. Penurunan kitab adalah sunnah sejak dahulu lagi, tuhan yang mencipta manusia dan tuhanlah juga memberi petunjuk kepada manusia.
11. Al-Quran menyatakan kitab-kitab yang pernah diturunkan kepada Nabi-nabi sebelum nabi Muhammad adalah benar, yang datang dari Allah walaubagaimanapun telah diubah oleh orang-orang yang derhaka sehingga hilang keasliannya sebagai kitab Allah.
12. Allah telah menyempurna agama-Nya melalui Al-Quran sebagai petunjuk dan sunnah yang patut diikuti oleh manusia untuk kesejahteraan manusia.
13. Semua nabi-nabi membawa seruan agama yang sama sejak dari zaman Nabi Adam a.s sehingga Nabi terakhir junjungan besar Nabi Muhammad SAW iaitu TIADA TUHAN SELAIN ALLAH YANG ESA (Satu) dan TIADA SUATU PUN YANG BERSEKUTU DENGANNYA.
14. Seruan yang sama telah bergema sejak azali dan terus berkekalan hingga ke hari kiamat.
15. Perkara yang berbeza antara nabi-nabi adalah syari'at. Syari'at berbeza kerana Allah sebagai pencipta Maha Mengetahui ajaran terbaik untuk sesuatu ummat.
15. Tiada yang berbeza antara orang-orang Yahudi, Kristian dan Islam selain dari mengikut wahyu terakhir yang diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW sebagai utusan dan penerus kesinambungan agama Allah di muka bumi ini.
16. Sekiranya masih ragu-ragu, CARILAH KEBENARAN ITU, Allah pasti akan memberi petunjuk kepada mereka yang mahukan kebenaran.
17. Pintu rahmat tuhan sentiasa terbuka, pohonlah rahmat itu selama hayat dikandung badan dan sebelum nafas terhenti.
18. Tiada pilihan lain, HANYALAH JALAN ITU, TIADA YANG LAIN.....

Wassalam.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...