Kata-kata mutiara

Sesiapa yang Allah keluarkan dari kegelapan kepada cahaya, akan mendapati betapa terangnya kebenaran tersebut. Kerana cahaya tersebut akan menyingkap untuknya hakikat kebenaran, sehingga ia dapat mengetahui bahawa yang hak itulah yang hak dan yang bathil itulah yang bathil.
Asy-Syaikh ‘Abdullah al-‘Ubailan (Ulama Hadis ‘Arab Saudi).

Artikel di dalam blog ini sebahagiannya adalah diambil dari blog-blog lain yang menjadi pilihan saya sebagai koleksi untuk dimuatkan dalam blog ini dan sebagai perkongsian untuk semua. Manakala jika tidak dinyatakan sumber adalah artikel dari saya sendiri. Semoga mendapat manafaat.

Pages

Monday, April 5, 2010

From Engineering to Education

Ramai yang bertanya kepada saya kenapa bertukar bidang dari kejuruteraan masuk ke bidang pendidikan atau dari seorang jurutera kepada seorang guru. Mungkin pada sesetengah orang perkara itu adalah suatu perkara pelik dan sesetengahnya berfikir mungkin saya mengambil keputusan untuk bertukar profession sebagai jalan mudah untuk lari dari perkara susah ke bidang yang lebih senang dengan gaji serta elaun lumayan. Ada juga yang fikir, sebab keadaan sekarang yang susah nak dapat kerja, apply jadi guru dan terus dapat.



Apabila saya mendapat tawaran kursus Diploma Pendidikan Lepasan Ijazah (DPLI), seorang kawan saya menghubungi saya bertanya kenapa saya memilih untuk bertukar bidang menjadi seorang guru, tidakkah saya telah establish dalam bidang core study iaitu dalam bidang kejuruteraan dan telah pun ada pengalaman selama 5 tahun dalam bidang industri. Tambahan pula katanya, saya memilih untuk turun level dari seorang engineer yang lebih professional kepada seorang guru. Saya jawab ringkas padanya, saya rasa sudah tiba saya memilih hala tuju baru dalam hidup saya dalam bidang yang saya rasa saya boleh melakukannya dan saya yakin dengan pilihan saya itu. Kawan saya akur dengan jawapan saya.



Semasa saya mengikuti latihan mengajar (LM) DPLI, seorang pensyarah yang menilai saya bertanya “Kenapa mesti ada DPLI, pelajar-pelajar saya yang sudah belajar kursus pendidikan 3-4 tahun nak letak mana? Mulanya saya terkejut dengan soalan macam tu, saya kira sebagai seorang pensyarah yang bergelar doktor sepatutnya sudah memahami dasar kementerian mewujudkan kursus DPLI ini. Saya katakan padanya yang kami di sini dihantar oleh Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) atas dasar dan persetujuan antara KPM dan pihak universiti, mereka tentu lebih maklum atas kewajaran kewujudan kursus ini, kami telah dipilih dan telah lulus ujian kelayakan yang telah ditetapkan oleh KPM. Sekiranya pengambilan ini dipertikaikan, seharusnya pertanyaan itu perlulah ditujukan kepada pihak KPM dan universiti sendiri. Memang pada mulanya pelajar-pelajar DPLI di pandang serong termasuklah dalam kalangan pensyarah universiti sendiri.



Saya memilih untuk menjadi guru kerana rasakan itu adalah bidang yang saya rasakan terbaik serta termampu saya ceburi yang di pilih berdasarkan kepada kelulusan, pengetahuan yang saya miliki dari pengalaman hidup saya serta hasil dari pemahaman saya dalam mengenal erti sebenar kehidupan. Saya yakin inilah landasan terbaik untuk ditempuhi sebagai memenuhi hasrat nurani saya yang menganggap hidup ini adalah medan perjuangan untuk membuat kebaikan kearah mencari keredhaan Allah. Bukan saya hendak merendahkan kerjaya lama dalam kejuruteraan itu tidak bagus atau tidak dapat dianggap sebagai ibadah. Semua kerja dalam bidang apa-apa pun adalah ibadat sekiranya kita melakukannya dengan jujur dan amanah semata-mata kerana Allah. Hatta, seorang makcik cleaner pun melakukan amal jariah dalam tugas sehariannya sekiranya dia melakukannya kerana jujur dan amanah kerana Allah. Alasan terbaik saya, Sebagai seorang jurutera, hasil terbaik adalah membuat keuntungan kepada syarikat serta menjanakan ekonomi negara manakala sebagai seorang guru, hasil yang terbaik adalah kejayaan pelajar. Terlibat secara langsung sebagai seorang guru, sebagai pendidik, bagai lilin yang membakar diri demi melihat kejayaan pelajar adalah suatu kepuasan dan amal jariah yang paling berharga disisi Allah. Diatas asas inilah saya memberanikan diri untuk terjun dalam bidang perguruan untuk bergelar cikgu.

Semoga pilihan saya tepat dan mendapat keredhaan Allah. Amin.

Wa ilal liqa’…….

Cikgu syahir..
4 April 2010

2 comments:

  1. Salam Syahir,
    Semoga ALLAH permudahkan segala urusan awak berdasarkan niat murni awak ini...syabas sy ucapkan...
    ctnoni Sulaiman
    USM KCP1997-2000

    ReplyDelete
  2. Nak tanya klw sya dpt Chemical engineering degree.Kemudian,saya ingin memohon dpli,saya akan jadi guru subjek apa?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...