Kata-kata mutiara

Sesiapa yang Allah keluarkan dari kegelapan kepada cahaya, akan mendapati betapa terangnya kebenaran tersebut. Kerana cahaya tersebut akan menyingkap untuknya hakikat kebenaran, sehingga ia dapat mengetahui bahawa yang hak itulah yang hak dan yang bathil itulah yang bathil.
Asy-Syaikh ‘Abdullah al-‘Ubailan (Ulama Hadis ‘Arab Saudi).

Artikel di dalam blog ini sebahagiannya adalah diambil dari blog-blog lain yang menjadi pilihan saya sebagai koleksi untuk dimuatkan dalam blog ini dan sebagai perkongsian untuk semua. Manakala jika tidak dinyatakan sumber adalah artikel dari saya sendiri. Semoga mendapat manafaat.

Pages

Tuesday, April 13, 2010

Cabaran orang mukmin...

Bismillaahir rahmaanir rahiim...
[214] Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk Syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan harta benda) dan serangan penyakit serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah? Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada agama Allah). Surah Al-Baqarah (ayat 214)

Subhanallah.....
Alangkah lemah dan kerdilnya diri ini mengenangkan ujian dan cobaan yang telah dilalui oleh orang-orang yang beriman pada masa lepas....
Alangkah teguhnya keimanan mereka dalam melaksanakan suruhan tuhan....
Alangkah mulianya perjuangan hidup mereka.....
Alangkah tingginya tawakkal dan harapan mereka pada tuhan...
Alangkah dekatnya pertolongan tuhan pada mereka....
Alangkah bahagianya mereka diakhirat....

Alhamdulillah....
Syukur kepada tuhan yang memberikan kami petunjuk-Mu menuju jalan yang lurus melalui lisan hamba-Mu dan rasul-Mu, junjungan kami Nabi Muhammad SAW...
Semoga dengan petunjuk Al-Quran, dapat kami jadikan pedoman dalam menjalani kehidupan ini..

Allahu Akbar...

Wa ilal liqa'.....


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...