Kata-kata mutiara

Sesiapa yang Allah keluarkan dari kegelapan kepada cahaya, akan mendapati betapa terangnya kebenaran tersebut. Kerana cahaya tersebut akan menyingkap untuknya hakikat kebenaran, sehingga ia dapat mengetahui bahawa yang hak itulah yang hak dan yang bathil itulah yang bathil.
Asy-Syaikh ‘Abdullah al-‘Ubailan (Ulama Hadis ‘Arab Saudi).

Artikel di dalam blog ini sebahagiannya adalah diambil dari blog-blog lain yang menjadi pilihan saya sebagai koleksi untuk dimuatkan dalam blog ini dan sebagai perkongsian untuk semua. Manakala jika tidak dinyatakan sumber adalah artikel dari saya sendiri. Semoga mendapat manafaat.

Pages

Sunday, May 8, 2011

Osama Bin Laden : Contoh pejuang Islam zaman moden

Dunia Islam dikejutkan dengan dakwaan tentera kuffar Amerika telah berjaya membunuh mastermind kumpulan Al-Qaeda As-Syeikh Osama Bin Laden. Setelah sekian lama diburu akhirnya musuh no 1 Amerika telah berjaya dijumpai tempat persembunyiannya dan dibunuh walaupun ada laporan yang menyatakan bahawa Osama pada ketika itu tidak bersenjata.

Mungkin akibat dendam kesumat yang telah membara sekian lama, mereka mengambil keputusan untuk membunuh sahaja As-Syahid (insya Allah) tanpa peluang membela diri walaupun mereka berupaya menahan Osama hidup-hidup. Mungkin juga mereka tahu sekiranya Osama berpeluang membela diri dalam sebuah mahkamah, kebenaran pasti berpihak kepada Osama justeru itu tanpa bukti-bukti yang nyata mereka (Amerika) telah mengambil keputusan menamatkan riwayat As-Syahid.


Teori-teori tentang Osama Bin Laden

Banyak teori yang berkenaan dengan Osama Bin Laden yang kadang-kadang memeningkan kepala untuk difikirkan. Ada yang menyatakan Osama Bin Laden ini sebenarnya tidak wujud tetapi sengaja direka oleh pihak Amerika untuk merasionalkan tindakan mereka menakluki negara-negara arab seperti Afghanistan di atas alasan memerangi keganasan. Ada juga yang mendakwa Osama Bin Laden ini agen CIA.

Hero Dunia Islam

Namun teori-teori itu tidak berjaya menghilangkan populariti Osama Bin Laden sebagai salah seorang ikon hero pejuang Islam terbaik di zaman ini. Setiap kali kemunculan beliau yang membawa mesej tertentu memberikan semangat kepada seluruh dunia Islam yang ternanti-nantikan amanat dan kemunculan beliau yang seterusnya. Kemunculan beliau menyerlahkan keberanian dan tekad serta semangat jihad untuk membebaskan umat Islam dari belenggu penindasan di seluruh dunia. Dunia Islam dalam keadaan dahagakan semangat baru yang dapat memberikan mereka nafas baru dalam menolak ketidakadilan yang berlaku dalam diri mereka, tanahair mereka dan agama mereka.

Terlalu banyak dosa Amerika kepada dunia Islam.

Amerika adalah menjadi sekutu kuat Israel yang menjajah Palestin, sudah terlalu lama bangsa Palestin dinafikan hak mereka dalam negara mereka sendiri akibat dari kerakusan Zionis Israel. Terlalu banyak air mata dan darah rakyat palestin telah tertumpah, sudah terlalu banyak nyawa orang yang tidak berdosa, perempuan mengandung, bayi, kanak-kanak dan orang tua telah menjadi mangsa. Dunia hanya memandang sepi tindakan Israel di bawah restu Amerika melakukan segala apa yang mereka mahu lakukan terhadap rakyat Palestin. Amerika bukan sahaja tidak menghalang tetapi telah bersekongkol dengan Israel dengan menyediakan bantuan-bantuan ketenteraan dan kelengkapan untuk membunuh rakyat Palestin.

Dunia juga telah menyaksikan darah rakyat Iraq dan Afghanistan tertumpah dalam kempen yang didakwa kononnya untuk memerangi keganasan, padahal telah terbukti apa yang mereka dakwa itu sebenarnya adalah salah.

Peristiwa yang terbaru adalah serangan Amerika dan tentera Nato terhadap Libya di atas nama memerangi ketidakadilan yang dilakukan oleh Diktator Muammar Ghadafi terhadap rakyat Libya. Sekali lagi Amerika telah menangguk di air keruh dalam suasana ketidakstabilan yang berlaku di Libya. Walaupun memang Muammar Ghadafi boleh dikatakan seorang pemimpin yang zalim tetapi dengan melakukan serangan langsung telah menafikan hak rakyat Libya yang sedang dalam proses untuk melakukan perubahan di tanah air mereka sendiri. Campurtangan tentera Amerika dan Nato dilihat sebagai mempunyai agenda sendiri yang tidak mahu melihat golongan pro-islam menjadi pemerintah baru di bumi Afrika itu.

Pedih hati seluruh umat Islam apabila melihat saudara seagama mereka diperlakukan sedemikian rupa. Tidak tega hati dan jiwa orang Islam yang beriman melihat saudara mereka dinafikan ketidakadilan dan hak asasi mereka.

Firman Allah taala :

“Sesungguhnya orang-orang beriman itu bersaudara. Sebab itu damaikanlah (perbaikilah hubungan) antara kedua saudaramu itu dan bertakwalah kepada Allah, supaya kamu mendapat rahmat”
[QS. Al Hujurat : 10]

Semangat perjuangan Osama

Osama Bin Laden telah berjaya meniupkan semangat baru dalam menghadapi kemungkaran tentera kuffar yang hendak menghancurkan semangat Islam. Walaupun tidak siapa pun dikatakan dapat menandingi kekuatan tentera Amerika dan sekutu-sekutunya sekiranya berperanag secara berdepan, namun banyak cara lain telah berjaya dilakukan untuk memberikan mesej penentangan boleh dilakukan walaupun dengan kelengkapan dan bilangan yang sedikit.

"Dari Abi Said Al-Khudri r.a, katanya : Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda : "Sesiapa antara kamu yang melihat kemungkaran, hendaklah ia mengubahnya dengan tangannya (kuasanya). Sekiranya ia tiada berkuasa, hendaklah ia mengubahnya dengan lidahnya (nasihatnya). Sekiranya ia tiada berkuasa, hendaklah ia mengubahkannya dengan hatinya (tidak meredhai perbuatan tersebut). Dan yang demikian adalah selemah-lemah iman."

(Riwayat Muslim)

Sebesar-besar perjuangan dalam menolak kemungkaran adalah mengorbankan diri sendiri dan harta benda. Itulah yang telah berjaya ditunjukkan oleh As-Syahid As-Syeikh Osama Bin Laden untuk dicontohi oleh umat Islam lain.

Firman Allah Taala :

"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan (balasan) bahawa mereka akan beroleh Syurga, (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka (di antara) mereka ada yang membunuh dan terbunuh. (Balasan Syurga yang demikian ialah) sebagai janji yang benar yang ditetapkan oleh Allah di dalam (Kitab-kitab) Taurat dan Injil serta Al-Quran; dan siapakah lagi yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah? Oleh itu, bergembiralah dengan jualan yang kamu jalankan jual-belinya itu, dan (ketahuilah bahawa) jual-beli (yang seperti itu) ialah kemenangan yang besar." (At-Taubah 9:111)

Ku doakan semoga Allah mencucuri Rahmat ke atas roh beliau dan ditempat di kalangan ahli syurga. Insya Allah.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...